Policja ostrzega przed rosnąca liczbą oszustw na ,, policjanta’’
Policja ostrzega przed rosnącą liczbą oszustw, w których przestępcy podszywają się pod funkcjonariuszy Policji lub wykorzystują system płatności BLIK. Apel kierowany jest szczególnie do osób starszych, aby zachować czujność zwłaszcza podczas rozmów telefonicznych, jeśli rozmówca domaga się pieniędzy.
W ostatnich tygodniach odnotowano wzmożoną aktywność oszustów, którzy podstępnie wyłudzają pieniądze, działając według kilku scenariuszy.
1.Oszustwo na policjanta
Oszustwa tego typu polegają na tym, że przestępcy dzwonią do ofiary, przedstawiając się jako funkcjonariusze Policji lub Centralnego Biura Śledczego, twierdząc, że prowadzą akcję przeciwko przestępczości finansowej. W rozmowie oszuści nakłaniają ofiary do przekazania swoich danych bankowych, podania kodu BLIK, lub udania się do Banku i wpłacenia pieniędzy na konto podane przez oszusta. Seniorze pamiętaj, Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy ani danych finansowych! Każdy taki telefon należy natychmiast zgłaszać.
2. Oszustwo na BLIK
Przestępcy nawiązują kontakt z ofiarami, podszywając się pod ich członków rodziny, najczęściej przez media społecznościowe. W rozmowie proszą o pilne przelanie pieniędzy za pomocą kodu BLIK, tłumacząc się nagłą potrzebą i trudną sytuacją finansową.
Wielu ludzi działa impulsywnie i przesyła środki bez sprawdzenia kto tak naprawdę się z nimi kontaktuje. Policja apeluje, by zawsze upewnić się, kto prosi o pieniądze i nigdy nie udostępniać kodów BLIK bez dokładnej weryfikacji.
Jak się chronić ?
- Zawsze weryfikuj kto do Ciebie dzwoni. Skontaktuj się z osobą, która rzekomo prosi o pieniądze.
- Policja nigdy nie prosi o pieniądze, dane bankowe ani kody Blik.
- Nigdy nie udostępniaj nikomu swoich danych do bankowości.
- W przypadku podejrzenia oszustwa przerwij rozmowę i skontaktuj się z Policją pod numerem alarmowym 112.
Apelujemy o ostrożność i rozwagę. Dzięki szybkiej i zwiększonej czujności możemy zapobiec kolejnym przypadkom oszustw.