Uwaga na oszustwa „Na pracownika Banku”!
Przestępcy podszywają się pod instytucje finansowe i służby, by wyłudzić dane oraz pieniądze. Policja apeluje o ostrożność i weryfikowanie każdej podejrzanej rozmowy telefonicznej.
Policja ostrzega przed oszustwami, dokonywanymi poprzez podszywanie się pod pracowników banków lub funkcjonariuszy służb. Sprawcy często powołują się na rzekomy „wyciek danych”, „zablokowane konto” albo konieczność „zabezpieczenia środków”. Ich celem jest nakłonienie rozmówcy do zawierania umów kredytowych, wykonania przelewów lub wpłat w urządzeniach typu bitcoinomat.
O tym jak skuteczne potrafią być działania oszustów, przekonała się 30-letnia mieszkanka Gdyni. Działając pod presją biegłych w manipulacji przestępców, zaciągnęła kilka kredytów na łączną kwotę przekraczającą 200 tysięcy złotych. Oszuści, podając się między innymi za pracowników Narodowego Banku Polskiego oraz funkcjonariuszy Policji, instruowali ją krok po kroku co ma robić. Wskazywali jej konkretne placówki banków, a następnie kierowali do wpłatomatów, obsługujących kryptowaluty.
Zdarzają się również sytuację, gdy nieświadome niczego osoby przekazują swoje dane, a nawet przesyłają zdjęcia swoich dokumentów tożsamości. Takie działania niosą za sobą poważne ryzyko wykorzystania tych informacji w celach przestępczych, również do zaciągania kredytów i innych zobowiązań finansowych.
Jak się chronić:
- Pamiętaj, że Policja i pracownicy banków nigdy nie proszą o zaciąganie kredytów, wykonywanie przelewów ani dokonywanie jakichkolwiek wpłat.
- Nie przekazuj danych, służących do logowania się do banku, numeru dowodu osobistego ani zdjęć dokumentów podczas rozmowy telefonicznej.
- Jeśli rozmowa budzi wątpliwości, natychmiast się rozłącz i samodzielnie skontaktuj się ze swoim bankiem lub Policją, korzystając z oficjalnych numerów.
- W razie podejrzenia oszustwa zgłoś sprawę w najbliższej jednostce Policji.
Policja przypomina: ostrożność i weryfikacja informacji to najlepsza ochrona przed działaniami przestępców.
