Policja przypomina o obowiązku korzystania z aplikacji „Kwarantanna domowa”
Kwarantanna domowa – to aplikacja, która ułatwia i usprawnia przeprowadzenie obowiązkowej kwarantanny w warunkach domowych. Program umożliwia potwierdzenie miejsca, w którym przebywasz, podstawową ocenę stanu zdrowia i bezpośrednie zgłoszenie zagrożenia. Ułatwia też zaopatrzenie w najpotrzebniejsze artykuły osobom, które nie mają takiej możliwości samodzielnie.
To Twój obowiązek
Na podstawie §5 ust. 3 Rozporządzenia RM z dnia 07.08.2020r w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (z późń. zm.) okres obowiązkowej kwarantanny z powodu narażenia na zakażenie SARS-CoV-2 u osób, u których nie wystąpiły objawy choroby COVID-19, albo styczności ze źródłem zakażenia, ulega zakończeniu po 10 dniach licząc od dnia następującego po ostatnim dniu odpowiednio narażenia albo styczności. Zasady kwarantanny są ściśle określone. To m.in. zakaz opuszczania miejsca, w którym odbywają kwarantannę. W przestrzeganiu tych zasad pomaga aplikacja „Kwarantanna domowa”. Osoby objęte kwarantanną mają obowiązek z niej korzystać (art. 7e Ustawy z dnia 02.03.2020 o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych). To bardzo ważne, by osoby objęte kwarantanną przestrzegały jej zasad. W nadzorze nad poprawnym odbywaniem kwarantanny pomagają nam nowe technologie, w tym aplikacja „Kwarantanna domowa”, którą można pobrać ze sklepów Google Play, App Store lub AppGallery.
Najpierw SMS, później aktywacja i realizacja kolejnych zadań
WAŻNE! Najpierw SMS, później aktywacja. Otrzymanie SMSa jest kluczowe. To znak, że dane osoby objętej kwarantanną są w bazie i że może ona rozpocząć korzystanie z aplikacji. Aplikację należy aktywować po przybyciu na miejsce odbywania kwarantanny, albowiem aplikacja wykorzystuje geolokalizację telefonu oraz system porównywania twarzy celem weryfikacji czy osoba odbywa nałożoną na nią kwarantannę w miejscu zadeklarowanym w formularzu lokalizacyjnym. Jeżeli chodzi o aktywację to wykonuje się ją za pomocą numeru telefonu. Konto zostanie zweryfikowane po wprowadzeniu kodu, który osoba objęta kwarantanną otrzymała w wiadomości SMS. Następnie po aktywacji aplikacji osoba otrzymuje zadanie. Wykonanie pierwszego zadania to formalne rozpoczęcia korzystania z aplikacji. Pierwsze zadanie to zrobienie sobie zdjęcia („selfie”). Będzie to tzw. zdjęcie referencyjne. Jest bardzo ważne, albowiem zadania zawsze są takie same – to prośby o zrobienie i przesłanie zdjęcia. Każdego dnia dostaniecie do wykonania kilka takich zadań. SMS-y przyjdą o różnych porach. Lecz należy pamiętać, że to pierwsze zadanie jest najważniejsze, albowiem to do pierwszego zdjęcia system będzie porównywał każde kolejne zdjęcie, które osoba objęta kwarantanną będzie wykonywała w trakcie korzystania z aplikacji. Na wykonanie zadania ma się 20 minut. Niewykonanie zadania w tym czasie to znak dla służb, by sprawdziły, czy osoba nie łamie zasad odbywania kwarantanny. Wizyty Policji można się spodziewać w dowolnym momencie kwarantanny. Aplikacja ich nie zastępuje, ale uzupełnia. WAŻNE! Będąc na kwarantannie nie zapominajcie o tym, aby nasz telefon był naładowany, a dźwięki niewyciszone. Sprawdzajcie SMS-y.
Pomóż sobie, pomóż innym
Aplikacja „Kwarantanna domowa” to nie tylko pomoc dla służb, które odpowiadają za kontrolę odbywania kwarantanny, ale i spora pomoc także dla jej użytkowników. Aplikacja daje m.in. możliwość zgłoszenia się do lokalnych ośrodków pomocy społecznej, które w uzasadnionych sytuacjach, mogą dostarczać leki, czy artykuły spożywcze. Dzięki aplikacji szybko można skontaktować się też z pracownikiem socjalnym. Użytkownicy aplikacji mają też szybki dostęp do niezbędnych - pomocnych w czasie kwarantanny - informacji i przygotowanej specjalnie dla nich infolinii, a także do modułu samokontroli stanu zdrowia. W razie jakichkolwiek problemów technicznych osoby korzystające z aplikacji mogą zadzwonić na przygotowaną dla nich specjalną infolinię - 22 165 57 44. Więcej na stronie www.gov.pl/kwarantannadomowa
Aplikacja Kwarantanna domowa – telefon z systemem Android
Aplikacja Kwarantanna domowa - telefon z systemem iOS
Jak korzystać z aplikacji Kwarantanna domowa?